Vitamini i minerali

Vitamini su organske materije neophodne za normalno funkcionisanje našeg tijela. Od njih zavise rast, regulacija metabolizma, krepkost, aktivnost i dobro zdravlje. Nedostatak čak i samo jednog vitamina može dovesti u opasnost čitav ljudski organizam. Vitamini su jedan od šest osnovnih hranjivih sastojaka, kao što su to i ugljeni hidrati, masti, proteini, minerali i voda. Ove materije su neophodne za stvaranje energije, funkcionisanje organa, iskorišćavanje hrane i pravilan rast ćelija.

Vitamini su označeni slovima od A do U, a njihova asimilacija i dejstvo u organizmu direktno je uslovljena određenim mineralima. Šest osnovnih minerala potrebnih našem telu su: kalcijum, jod, gvožđe, magnezijum, fosfor i cink; a pored njih od bitne važnosti su: biotin, inozit, hlor, hrom, bakar, kalijum, niacin, selen i dr. Vitamini i minerali djeluju združeno, i bez minerala organizam nema nikakve koristi ni od vitamina. Vitamini su prirodne supstance koje se nalaze u različitim namirnicama u različitoj količini. Potrebe svakog pojedinog organizma za vitaminima su različite i svako treba da uzima onu količinu određenog vitamina koja mu je neophodna. U slijedećoj tabeli dat je pregled namirnica u kojima se mogu naći određeni vitamini i minerali, kao i koje su indikacije nedostatka ovih hranljivih materija na organizam:

Naziv

Nalazi se u

Povoljno djeluje na

vitamin A

Šargarepa, zeleno i žuto povrće, jaja, žuto voće, mlijeko i mliječni proizvodi

Slab vid, očne tegobe i noćno sljepilo, neotpornost disajnih organa, slab imunitet

vitamin B1

Suhi kvasac, pirinčane Ijuspe, integralna pšenica, kikiriki, povrće, mekinje, mlijeko

Problemi sa nervima, problemi sa srcem

vitamin B2

Mlijeko, kvasac, sir, lisnato zeleno povrće, jaja

Loš kvalitet kose, noktiju kao i loš vid

vitamin B6

Pivski kvasac, mekinje, pšenične klice, dinja, kupus, mlijeko, jaja (termički nestabilan)

Anemija, nervni poremećaji, grčevi u nogama, noćno grčenje mišića

vitamin B12

Jaja, mlijeko, sir

Nervi, slaba koncentracija, poremećaji ravnoteže

Biotin

Jezgrasti plodovi, voće, pivski kvasac, žumance, integralni pirinač, mlijeko

Mišićni problemi, ćelavost, sijeda kosa

Bakar

Mahunarke, grašak, šljive, integralna pšenica

Anemija, tumori

vitamin C

Agrumi, jagodasto voće, zeleno i lisnato povrće, paradajz, karfiol, krompir, med (termički nestabilan i reaguje na svetlost)

Stvara kolagen koji obnavlja tjelesna tkiva, desni, krvne sudove, kosti, zube, zacjeljuje rane, opekotine, snižava holesterol, pomaže apsorpciju gvožđa

Cink

Pšenične klice, sjemenke, jaja, senf, mlijeko u prahu

Nokti, pjege

vitamin D

Mlijeko i mliječni proizvodi

Rahitis, omekšavanje kostiju, konjuktivitis, krvarenje zuba

vitamin E

Soja, pšenične klice, biljna ulja, prokelj, zeleni spanać, integralne žitarice, jaja, (osjetljiv na niske temperature)

Usporava starenje ćelija, izdržljivost,
ublažava umor, rastvara ugruške krvi, liječi opekotine, ublažava grčenje u nogama i mišićima

vitamin F

Biljna ulja, lan, suncokret, soja, kikiriki, orasi, badem, avokado

Koža, kosa

Fosfor

Integralne žitarice, jaja, sjemenke, jezgrasti plodovi

Energija i snaga, desni, zubi

Folna
kiselina

Mrkva, kvasac, žumance, dinja, kajsija, tikva, grah, avokado, integralna pšenica, crno ražano brašno

Stvara crvena krvna zrnca, štiti od trovanja hranom, ublažava bolove, pojačava apetit, sprečava anemiju, deluje blagotvorno na kožu

Gvožđe

Žumance, jezgrasti plodovi, grah, zob, suhe breskve

Otpornost, zamor, anemija

Hlor

Masline

Varenje, gipkost, opadanje kose, ispadanje zuba

Hrom

Kukuruzno ulje

Snižava krvni pritisak

Jod

Crni luk

Kosa, zubi, koža, mentalna aktivnost, štitna žlezda

Inozit

Dinja, grejpfrut, suho grožđe, pšenične klice, kikiriki, kupus

Sprečava opadanje kose, hrani moždane ćelije, snižava holesterol, smiruje nervni sistem

vitamin K

Jogurt, lucerka, žumance, sojino ulje lisnato zeleno povrće

Sprečava unutrašnja krvarenja, zgrušava krv

Kalcijum

Integralne žitarice, mekinje, pšenične klice, zeleno povrće, jezgrasti plodovi, mlijeko i mliječni proizvodi, orasi, susam suncokret, soja, kikiriki

Gradnja ćelija, kostiju, zuba, nervnog sistema, zaceljuje rane, gradi antitijela, sprečava zamor

Kalijum

Agrumi, dinja, paradajz, jabukovo sirće, salata, nana, suncokret, suhe kajsije, banane, krompir

Alergije, reguliše krvni pritisak

Magnezijum

Smokve, limun, grejpfrut, kukuruz, badem, jabuke, sjemenke, jezgrasti plodovi, tamno zeleno povrće

Nervi, mišići, pretvara šećer u krvi u energiju, srce, zubi

Selen

Mekinje, pšenične klice, crni luk, paradajz, prokelj, brazilski orah

Tkivo

Slatko - Slani RECEPTI

Savjeti za malo zdraviji život

TOP INFO

TOP KATALOZI

Turističke ponude